Biyometrik Kimlik Doğrulama Sistemi Özel Sağlık Hizmeti Sunucuları Açısından Uygulama Zorunluluğu Geçici Olarak Kaldırıldı
Sirküler No: 131 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 02 Nisan 2020 SGK tarafından yapılan 02.04.2020 tarihli Duyuru ile yapılan açıklamalar aşağıda açıklanmıştır. Dünyada ve ülkemizde yaşanmakta olan son gelişmeler sonrasında SGK ile sözleşmeli olan özel sağlık hizmet sunucularında kullanılmakta olan Biyometrik Kimlik Doğrulama Sistemi uygulama zorunluluğu 11.03.2020 ila 31.03.2020 tarihleri arasında kaldırılmasına karar verilmiş ve 13.03.2020 tarihinde “Biyometrik Yöntemlerle Kimlik Doğrulama Sistemi Hakkında Duyuru” ile SGK web sayfasından gerekli bilgilendirme yapıldığı; SGK tarafından yapılan değerlendirme sonrasında, Biyometrik Kimlik Doğrulama Sistemi uygulama zorunluluğunun ileride bildirilecek bir tarihe kadar kaldırılmasına karar verilmiştir. Bu kapsamda, SGK web [...]
SGK Prim Ödeme Sürelerinin Ertelenmesi
Sirküler No: 130 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 02 Nisan 2020 SGK Başkanlığı Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü tarafından 02.04.2020 tarihli E.5157380 sayılı Koronavirüs(COVID-19) Salgını Nedeniyle Prim Ödemelerinin Ertelenmesi konulu Genel Yazısına göre, prim ödeme sürelerinin ertelenmesi ile ilgili iş ve işlemler aşağıda açıklanmıştır. I- Mücbir sebep hali kabul edilen işverenler, kapsamdaki sigortalılar, prim ödeme süreleri ertelenen aylar ve erteleme süreleri Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca 01.04.2020-30.06.2020 tarihleri arasında mücbir sebep hali kabul edilen Ticari, zirai ve serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar, Gelir vergisinden muaf olup esnaf ve sanatkarlar [...]
Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun virüs salgını hakkında duyurusu…
Sirküler No: 129 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 29 Mart 2020 KAMUOYU DUYURUSU Covid-19 ile Mücadele Sürecinde Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Kapsamında Bilinmesi Gerekenler Tüm Dünya ve Ülkemizi etkileyen COVID-19 virüsü salgınının yayılmasını engellemek ve etkilerini hafifletmek adına kamu kurum ve kuruluşları gerekli adımları atmakta ve çeşitli önlemler alınması suretiyle mücadele etmektedir. Bu önlemlerin alındığı çoğu durumda özel nitelikli kişisel veriler de (sağlıkla ilgili veriler vb.) dahil olmak üzere pek çok kişisel verinin (TC kimlik no, ad, adres, işyeri, seyahat bilgileri gibi) işlenmesi kaçınılmazdır. Bu süreçte öncelikli olarak sağlık hizmetlerinin sağlanması ve kamu sağlığının [...]
7226 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla İş ve Sosyal Güvenlik Alanında Yapılan Düzenlemeler
Sirküler No: 128 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 27 Mart 2020 25.03.2020 tarihli 7226 sayılı Kanun, 26.03.2020 tarihli ve 31080 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olup, iş ve sosyal güvenlik alanında getirdiği yeni düzenlemeler şöyledir. 1) 2020 yılı asgari ücret destek tutarı belirlendi. İşverenlerin işgücü maliyetlerini düşürerek istihdamı korumaları ve artırmalarını desteklemek amacıyla 2016 yılından 2019 yılı sonuna kadar her yıl asgari ücret desteği sağlanmıştır. Düzenleme ile, 2020 yılının tamamında, sektör ayırımı yapılmaksızın, finansmanı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacak şekilde, işverenlere, ödeyecekleri sigorta priminden mahsup edilerek günlük 2,50 TL, aylık 75 TL asgari ücret desteği [...]
Geçici İş Göremezlik Ödeneği Prim Borcuna Mahsup Edilebilir mi?
Sirküler No: 127 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 SGK Başkanlığı Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 29.09.2016 tarihli 2016/21 sayılı Genelgesinin aşağıda yer alan maddesinde 10.07.2018 tarihli ve 2018/26 sayılı Genelge ile yapılan değişiklikle; 6.2.Sigortalara Ödenen Geçici İş Göremezlik Ödeneklerinin İşveren Prim Borçlarına Mahsup Edilmesi: Mahsuplaşma talebinde bulunan işveren ile sosyal güvenlik il müdürü veya yetki verdiği sosyal güvenlik il müdür yardımcısı/sosyal güvenlik merkez müdürü tarafından bu Genelge ekinde yer alan matbu Mahsuplaşma Protokolü (Ek-9) karşılıklı olarak imza altına alındıktan sonra, sosyal güvenlik il müdürlüğü tarafından, söz konusu protokol ile işyeri bilgilerinin (işyeri [...]
İşçilerin Yıllık İzinlerinde Zamanaşımı Var mı?
Sirküler No: 126 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 Bilindiği üzere, 4857 sayılı İş Kanunu’nun “sözleşmenin sona ermesinde izin ücreti” başlıklı 59’uncu maddesi hükmüne göre; iş sözleşmesinin, herhangi bir nedenle sona ermesi halinde işçinin hak kazanıp da kullanmadığı yıllık izin sürelerine ait ücreti, sözleşmenin sona erdiği tarihteki ücreti üzerinden kendisine veya hak sahiplerine ödenir. Bu ücrete ilişkin zamanaşımı, iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren başlar. Genel olarak ücret alacaklarında zamanaşımı süresi 4857 sayılı Kanunun 32/son maddesi gereği 5 yıl olarak belirlenmiştir. Uygulamada, ödenmeyen yıllık izin ücretlerin zamanaşımı konusunda farklı davranılmaktadır. Bazı yerleşmiş [...]
Özel güvenlik işlerinde engelli çalıştırılabilir mi?
Sirküler No: 125 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’un özel güvenlik görevlilerinde aranacak şartlar başlıklı 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine göre, özel güvenlik görevlilerinde görevin yapılmasına engel olabilecek vücut ve akıl hastalığı ile engelli bulunmamak şartı aranır. Dolayısıyla, özel güvenlik işlerinde görevin yapılmasına engel olabilecek vücut ve akıl hastalığı ve engelli olanlar çalıştırılamayacaktır.
4857 sayılı Kanunda belirtilen ara dinlenme süreleri artırılabilir mi?
Sirküler No: 124 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 4857 sayılı Kanunun “ara dinlenmesi” başlıklı 68’inci maddesinde işyerindeki çalışma süresine göre belirtilen on beş dakika, yarım saat, bir saat EN AZ olan dinlenme süreleridir. Kanunun bu hükmü, nispi emredici bir hüküm olup İŞÇİ LEHİNE artırılabilir. Dolayısıyla, söz konusu asgari süreler iş ve toplu iş sözleşmeleri ile artırılabileceği gibi işyeri uygulamaları ile artırılabilecektir.
Askerlik borçlanması işçilerin kıdem süresini etkiler mi?
Sirküler No: 123 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 Kıdem süresi belirlenirken ilke olarak askerlikte geçen sürelerin veya borçlanılarak hizmetten sayılan askerlik görevlerinin kıdem süresine ilave edilmemesi gerekmektedir. Bunun nedeni, askerlik döneminde iş akdinin askıda olmasıdır. Ancak, mülga 1475 sayılı İş Kanunu’nun yürürlükte bulunan 14’üncü maddesinde yer alan “ T.C. Emekli Sandığı Kanunu ve Sosyal Sigortalar Kanununa veya yalnız Sosyal Sigortalar Kanununa tabi olarak sadece aynı ya da değişik kamu kuruluşlarında geçen hizmet sürelerinin birleştirilmesi suretiyle Sosyal Sigortalar Kanuna göre yaşlılık veya malullük aylığına ya da toptan ödemeye hak kazanan işçiye, bu [...]
Kadın işçilerde analığa bağlı ücretsiz izin ne zaman başlamalı?
Sirküler No: 122 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 4857 sayılı Kanunun 74’üncü maddesine göre; isteği halinde kadın işçiye 16 haftalık sürenin tamamlanmasından veya çoğul gebelik halinde 18 haftalık süreden sonra 6 aya kadar ücretsiz izin verilir. Bu maddeye göre, analığa bağlı 6 aylık ücretsiz iznin 16 veya 18 haftalık sürenin hemen akabinde başlaması gerekir. 16 veya 18 haftalık sürelerden sonra kadın işçinin haklı/geçerli sayılabilecek örneğin yıllık izin kullanması, sağlık raporu alması vb. hususlar gerçekleşmiş olabilir. Bu durumda söz konusu ücretsiz izin ne zaman başlamalı sorusuna muhatap olunduğunda, yıllık izin veya sağlık [...]
Stajyer Öğrenciler Asgari Geçim İndiriminden Yararlanabilir mi?
Sirküler No: 121 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 16 Mart 2020 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 61’inci maddesine göre; ücret, işverene tabi ve belirli bir işyerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaatlerdir. Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması onun mahiyetini değiştirmez hükmüne yer verilmiştir. Aynı Kanunun 94’üncü maddesinin birinci [...]
SGK, Borç Sorgusu Hakkında Genelge Yayımladı
Sirküler No: 120 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 13 Mart 2020 SGK Başkanlığı Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan 02/03/2020 tarihli 2020/05 sayılı Genelge ile; Gerçek veya tüzel kişi olan işverenlerin; 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (c) bendi, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 88’inci maddesinin onüçüncü fıkrası, 5510 sayılı Kanunun 90’ıncı maddesinin ikinci fıkrası, dördüncü fıkrası, beşinci fıkrası, altıncı fıkrası gereğince kamu kurum ve kuruluşları ile ihale mevzuatına tabi olmaksızın yapmış oldukları protokol ve sözleşmelere istinaden SGK’ dan aşağıda belirtilen 7 adet husustan dolayı yasal ödeme [...]
Yılda 270 Saatlik Fazla Çalışma Sınırı Aşılırsa İdari Para Cezası Uygulanır mı?
Sirküler No: 119 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 4857 sayılı İş Kanunu’nda yıllık 270 saatin üzerinde fazla çalışma yaptıran işverenlere doğrudan idari para cezası hüküm altına alınmamıştır. Ancak; 4857 sayılı Kanunun 63’üncü maddesi çerçevesinde yayımlanan İş Kanununa İlişkin Çalışma Süreleri Yönetmeliği’nin 4’üncü maddesinde; genel bakımdan çalışma süresinin haftada en çok 45 saat olduğu hükme bağlanmıştır. 4857 sayılı Kanunun 104’üncü maddesinde Kanunun 63’üncü maddesinde ve bu maddede İş Kanununa İlişkin Çalışma Süreleri Yönetmeliği’nde belirlenen çalışma sürelerine aykırı olarak işçilerini çalıştıran işverenlere idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır. Bu yapılan açıklamalar ışığında bir [...]
Bahşiş Kıdem Tazminatı Matrahına Dahil Edilir mi?
Sirküler No: 118 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 Ücret eklentilerinin kıdem tazminatına esas ücrete dahil edilebilmesi için; İşçiye bir menfaat sağlanmış olmalı, Menfaat para ile ölçülebilir nitelikte olmalı, Menfaat kanundan ya da akitten doğmalı, Menfaatler arızi olmamalıdır. 4857 sayılı Kanunun “ücret ve ücretin ödenmesi” başlıklı 32’nci maddesine göre; genel anlamda ücret bir kimseye bir iş karşılığında işveren veya üçüncü kişiler tarafından sağlanan ve para ile ödenen tutardır. Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 07.07.1971 tarih ve 1970/9-126 E., K.444 sayılı kararında bahşiş ücret olarak kararlaştırmıştır. Kanun ve yargı kararına göre, bahşişler bir iş [...]
Ev Hizmetlerinde Çalışanlar İş Kanununa Tabi mi?
Sirküler No: 117 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 Sosyal güvenlik mevzuatında ev hizmeti, ev içerisinde yaşayan aile bireyleri tarafından yapılabilecek temizlik, yemek yapma, çamaşır, ütü, alışveriş, bahçe işleri gibi gündelik işler ile çocuk, yaşlı veya özel bakıma ihtiyacı olan kişilerin bakım işlerinin aile bireyleri dışındaki kişiler tarafından yapılmasını ifade eder. 4857 sayılı Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca, “ev hizmetlerinde çalışanlar” hakkında bu kanun hükümleri uygulanmaz. Ev hizmetlerinde aşçı, uşak, temizlikçi gibi işlerde çalışan işçi ile ev sahibi işveren arasındaki uyuşmazlığın iş mahkemesi yerine genel mahkemelerde çözümlenmesi gerekir. İş [...]
İşveren İşçisine Avans Vermek Zorunda mı? Vergi ve SGK Kesintisi Yapılmalı mı?
Sirküler No: 116 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 Avans; henüz hak edilmemiş bir ücret olup, işçinin ileride yapacağı çalışmaya karşı işverenden isteyeceği ücrettir. İşçinin işverenden avans istemesiyle ilgili olarak, İş Kanununda herhangi bir düzenleme yer almamaktadır. 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun “Ücretin Ödenmesi - Ödeme Süresi” başlıklı 406’ncı maddesinin son bölümü şu şekilde yer almaktadır:“İşçinin zorunlu ihtiyacının ortaya çıkması halinde ve hakkaniyet gereği ödeyebilecek durumda ise, hizmetiyle orantılı olarak işçiye avans vermek zorundadır” tanımlaması yapılmıştır. Borçlar Kanunu’nun 406’ncı maddesi hükmü dikkate alındığında, işverenin avans verme zorunluluğu üç şarta bağlanmıştır: [...]
Aynı İl İçinde Adres Değişikliğinde SGK İdari Para Cezası İle Karşılaşılır mı?
Sirküler No: 115 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği’nin 33’üncü maddesine göre; aynı il içindeki adres veya isim değişiklikleri, dayanağı bilgi ve belgeleriyle birlikte değişiklik tarihini takip eden 10 gün içinde yazılı olarak bağlı bulunulan SGK İl Müdürlüğüne veya Sosyal Güvenlik Merkezine bildirilir. Bu düzenleme çerçevesinde, aynı il içindeki adres değişiklikleri nedeniyle yeni bir işyeri tescili ve dolayısıyla işyeri bildirgesi verilmeyecek, sadece durum bir yazılı dilekçe ile ilgili SGK Ünitesine bildirilecektir. Bu bildirim nedeniyle 5510 sayılı Kanun açısından herhangi bir idari para cezası söz konusu olmayacaktır. [...]
Anonim Şirketlerin Yönetim Kurulu Üyelerine Ödenen Huzur Hakkı Prime Tabi mi?
Sirküler No: 114 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (3) numaralı alt bendine göre; anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları 4/1-b (BAĞ-KUR) kapsamında sigortalı sayılmışlardır. 4/1‐b kapsamında sigortalılardan anonim şirket yönetim kurulu üyelerine ödenen ücret HUZUR HAKKI olarak değerlendirilmektedir. 4/1‐b kapsamında sigortalı sayılanlar için SGK bildirimlerinde BEYAN esası geçerli olduğundan, prime tabi olan olmayan ödemeler söz konusu değildir. Dolayısıyla, 4/1‐a (SSK) kapsamında olan sigortalılar için huzur hakkı prime tabi, 4/1‐b kapsamında sigortalı sayılanlar için ise PRİME [...]
Adi Ortaklıkta Yeni Ortak Alınması Halinde SGK İşyeri Numarası Değişir mi?
Sirküler No: 113 Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 09 Mart 2020 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 11’inci maddesinin dördüncü fıkrasına göre; adi şirketlerde şirkete yeni ortak alınması durumunda en geç yeni ortağın alındığı tarihi takip eden 10 gün içinde işyeri bildirgesi ile SGK’ ya bildirilmek zorundadır. Bu kapsamda, yeni ortağın alındığı tarihten itibaren 10 gün içinde işyeri bildirgesi verilecek, verilmediği takdirde 5510 sayılı Kanunun 102’nci maddesi uyarınca idari para cezası uygulanacak, ancak işyeri sicil numarası değişmeyecek ve işveren ile ilgili bilgiler güncellenecektir. İşyeri bildirgesinde B-İŞYERİ DOSYASININ TESCİL NEDENİ kısmında “8- [...]
Asgari ücret desteğinden emekli çalışanlar yararlanabilir mi?
Mahmut Akman İş ve Sosyal Güvenlik Danışmanı 02 Mart 2020 Sirküler No: 112 Asgari ücret desteğinden emekli çalışanlar yararlanabilir mi? Asgari ücret desteği, 5510 sayılı Kanuna ilk kez 6661 sayılı Kanunla eklenen geçici 68’inci maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu asgari ücret desteğinden işverenler uzun vadeli sigorta kollarına (malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası) tabi çalıştırdıkları sigortalılar açısından yararlanacaktır. Haklarında sadece iş kazası ve meslek hastalığı sigortası uygulanan emekliler (sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar) açısından asgari ücret desteğinden yararlanma söz konusu değildir. Bir başka deyişle, asgari ücret desteğinden 02 no.lu belge türü ile (sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar) [...]